
Wstęp i opis projektu
Czy słyszeliście od dziecka, że boi się owadów, zwierząt, a może
ciemności? Czy zauważyliście, że jest agresywne, nie radzi sobie z
rozwiązywaniem konfliktów rówieśniczych? Czasem prosty
komunikat, namowy, zapewnianie, że wszystko będzie dobrze po
prostu nie wystarczą. I wtedy z pomocą mogą przyjść bajki
pomagajki, czyli wszystkim dobrze znane bajki terapeutyczne.
Są to niezwykłe historie dotyczące konkretnych problemów, emocji
z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są zakończone
morałem, ale młodzi słuchacze takich bajek mogą utożsamić się
z bohaterem i przeżyć z nim daną sytuację, pozostając w
bezpiecznym miejscu blisko nauczyciela, opiekuna czy rodzica.
Bajka – pomagajka oswaja z emocjami i problemami bohaterów,
a co ważniejsze zawiera wiele wskazówek, co można zrobić, by
poradzić sobie w danej sytuacji. Oczywiście nie każda bajka
terapeutyczna pomoże zawsze i każdemu dziecku. Do jednego trafi,
a do drugiego nie. To naturalne. Jednak, jeśli tak się stanie, działanie
takiej bajki może być naprawdę znaczące i – co chyba najważniejsze– efektywne. Dlatego warto je czytać mimo wszystko. Projekt „Bajki
pomagajki” skierowany jest do przedszkoli, przedszkoli
integracyjnych, przedszkoli specjalnych, żłobków, klubików
dziecięcych, świetlic, a nawet klas I-III. Jest zgodny z aktualnym
kierunkiem polityki oświatowej: wspomaganie wychowawczej roli
rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów,
stałych sprawności w czynieniu dobra. Głównym założeniem
projektu jest czytanie bajek, bądź słuchanie audiobooków w czasie,
kiedy nauczyciel uzna to za stosowne.
Czytanie bajek terapeutycznych to jedyne,
najważniejsze zadanie tego projektu!
Autorzy projektu
Sylwia Skirzewska
Małgorzata Szczepaniak – nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Cel główny:
Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju
psychicznego dziecka.
Cele szczegółowe:
budowanie wiary we własne umiejętności,
kształtowanie poczucia pewności siebie,
oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami
wywołującymi lęki,
kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach
zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,
rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy,
współpracy w grupie,
budowanie pozytywnej samooceny dziecka,
nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji
tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,
nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci
emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a
nie inny sposób,
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, konfliktowych dla dziecka,
redukcja niepożądanych stanów psychicznych,
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Termin realizacji:
Projekt trwa 8 miesięcy, rozpoczyna się 1 września 2025 roku
i kończy 30 kwietnia 2026 roku

13-220 Rybno
ul. Lubawska 15