Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

BAJKI POMAGAJKI

BAJKI POMAGAJKI

Wstęp i opis projektu
Czy słyszeliście od dziecka, że boi się owadów, zwierząt, a może
ciemności? Czy zauważyliście, że jest agresywne, nie radzi sobie z
rozwiązywaniem konfliktów rówieśniczych? Czasem prosty
komunikat, namowy, zapewnianie, że wszystko będzie dobrze po
prostu nie wystarczą. I wtedy z pomocą mogą przyjść bajki
pomagajki, czyli wszystkim dobrze znane bajki terapeutyczne.
Są to niezwykłe historie dotyczące konkretnych problemów, emocji
z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są zakończone
morałem, ale młodzi słuchacze takich bajek mogą utożsamić się
z bohaterem i przeżyć z nim daną sytuację, pozostając w
bezpiecznym miejscu blisko nauczyciela, opiekuna czy rodzica.
Bajka – pomagajka oswaja z emocjami i problemami bohaterów,
a co ważniejsze zawiera wiele wskazówek, co można zrobić, by
poradzić sobie w danej sytuacji. Oczywiście nie każda bajka
terapeutyczna pomoże zawsze i każdemu dziecku. Do jednego trafi,
a do drugiego nie. To naturalne. Jednak, jeśli tak się stanie, działanie
takiej bajki może być naprawdę znaczące i – co chyba najważniejsze– efektywne. Dlatego warto je czytać mimo wszystko. Projekt „Bajki
pomagajki” skierowany jest do przedszkoli, przedszkoli
integracyjnych, przedszkoli specjalnych, żłobków, klubików
dziecięcych, świetlic, a nawet klas I-III. Jest zgodny z aktualnym
kierunkiem polityki oświatowej: wspomaganie wychowawczej roli
rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów,
stałych sprawności w czynieniu dobra. Głównym założeniem
projektu jest czytanie bajek, bądź słuchanie audiobooków w czasie,
kiedy nauczyciel uzna to za stosowne.
Czytanie bajek terapeutycznych to jedyne,
najważniejsze zadanie tego projektu!
Autorzy projektu
Sylwia Skirzewska
Małgorzata Szczepaniak – nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Cel główny:
Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju
psychicznego dziecka.
Cele szczegółowe:
budowanie wiary we własne umiejętności,
kształtowanie poczucia pewności siebie,
oswojenie z sytuacjami, osobami, zwierzętami i przedmiotami
wywołującymi lęki,
kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach
zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu,
dostrzeganie odmienności i jej akceptacja,
rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy,
współpracy w grupie,
budowanie pozytywnej samooceny dziecka,
nabywanie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji
tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie,
nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci
emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a
nie inny sposób,
kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach
trudnych, konfliktowych dla dziecka,
redukcja niepożądanych stanów psychicznych,
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami,
dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka.
Termin realizacji:
Projekt trwa 8 miesięcy, rozpoczyna się 1 września 2025 roku
i kończy 30 kwietnia 2026 roku

Data dodania: 2024-10-04 19:41:00
Data edycji: 2025-10-28 17:47:22
Ilość wyświetleń: 373
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej