Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Szkoła Promująca Zdrowie

PROGRAM

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE

Problem priorytetowy do rozwiązania:

Niewłaściwe postawy żywieniowe, negatywne zachowania, pasywność ruchowa

Krótki opis problemu priorytetowego:

 Zdrowie jest warunkiem dobrej jakości życia, dlatego tak ważne jest uświadamianie dzieciom od najmłodszych lat dobrych nawyków i postaw niezbędnych do utrzymania prawidłowego rozwoju organizmu i dobrego samopoczucia. Jednym z podstawowych zadań placówki jest przygotowanie dziecka do życia tak, aby w przyszłości potrafił dokonywać właściwych wyborów, również w sprawach zdrowia.

Dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami z czym wiążą się: pasywność ruchowa, niezdrowe nawyki żywieniowe i trudności w relacjach rówieśniczych. Znaczący wpływ na zdrowie mają zmiany stylu życia, pracy, nauki, sposobu spędzania wolnego czasu. Praca i wypoczynek powinny być dla ludzi źródłem zdrowia. W promocji zdrowia za podstawowe sprawy należy uznać troskę o siebie  i innych. Promocja zdrowia wspiera osobisty  i społeczny rozwój człowieka, poprzez udostępnienie informacji o zdrowiu, edukację dla zdrowia  i doskonalenie umiejętności związanych  ze zdrowym stylem życia.

Uzasadnienie wyboru:

  • Nadrzędnym celem szkoły promującej zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności przedszkolnej – dzieci, ich rodziców i pracowników.

Promocja zdrowia to proces umożliwiający zwiększenie kontroli nad swoim zdrowiem. W związku z tym należy kształtować właściwe zachowania żywieniowe i warunki sprzyjające zdrowiu, jego poprawie i ochronie.

Aby osiągnąć ten cel, należy:

  •  umożliwiać dzieciom  rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać poczucie własnej wartości,
  • kształtować dobre relacje między: pracownikami, dziećmi,  rodzicami oraz społecznością lokalną,
  • wykorzystać dostępne środki w społeczności lokalnej dla wspierania działań w zakresie promocji zdrowia,
  • planować wszechstronną edukację prozdrowotną z zastosowaniem metod aktywizujących dzieci, dostępnych form i możliwości,
  • wyposażyć dzieci w wiedzę i umiejętności, niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia
  • kształtować u dzieci i pracowników szkoły poczucie odpowiedzialności za zdrowie,
  •  zachęcać do zdrowego życia oraz stworzyć dzieciom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów

Przyczyny główne istnienia problemu:

  • Niewłaściwe nawyki żywieniowe i ich wzmacnianie poprzez negatywny przykład zachowań osób dorosłych.
  • Niska odporność dzieci na wpływy mediów społecznościowych w tym reklamy różnorodnych produktów.
  • Pasywność ruchowa spowodowana ilością czasu spędzanego przed ekranem.

Rozwiązania dla usunięcia przyczyn problemu:

  • Podnoszenie poziomu świadomości dzieci oraz osób dorosłych w zakresie indywidualnej odpowiedzialności za dokonywanie wyborów w zakresie odżywiania się oraz zdrowego stylu życia poprzez różne formy edukacji uwzględniające dbałość o aktywność fizyczną w tym udział w turniejach sportowych,  spotkania z pielęgniarką, dietetykiem.
  • Organizowanie działań promujących zdrowy styl życia w tym dbałość o rozwój emocjonalno- społeczny dla społeczności przedszkolnej.
  • Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych, przyzwyczajających dzieci do właściwych zachowań żywieniowych, higienicznych, a także w zakresie estetyki spożywania posiłków oraz poprzez organizację zajęć kulinarnych.
  • Włączenie rodziców w realizację zadań wynikających z priorytetów Szkoły Promującej Zdrowie- stworzenie przez zespół Rady Rodziców książki kucharskiej " Smacznie i zdrowo".
  •  Zagospodarowanie wsalach kącików dotyczących zdrowia.
Data dodania: 2025-10-15 21:08:38
Data edycji: 2025-10-28 15:42:44
Ilość wyświetleń: 24
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej